Relacje

Relacja z konferencji pt. „Budowanie Kultury Innowacji w Fabryce”, która odbyła się 23 maja 2017 roku we Wrocławiu.

Motywowanie pracowników oraz efektywna polityka kadrowa jest kluczowym elementem strategii firm produkcyjnych w sytuacji rynku pracownika. Zaangażowany pracownik potrzebuje kompetencji do działania w warunkach elastycznych robotów, IoT czy przemysłu 4.0 – w dobie nowego podejścia do komunikacji i interakcji człowieka z maszynami na wszystkich płaszczyznach produkcji przemysłowej – wynika z konferencji Production Manager Meetings, która zgromadziła 23 maja we Wrocławiu blisko 240 menedżerów sektora produkcji.

Ireneusz Kret, dyrektor zakładu produkcyjnego Electrolux w Siewierzu przedstawił narzędzia lojalnościowe obniżające rotację wykwalikowanej kadry w środowisku mieszanej struktury zatrudnienia. Są to m.in. nowa, obejmująca m.in. system premiowy, struktura wynagrodzeń, matryca kompetencji oraz regularne badanie poziomu motywacji i zaangażowania.

Kombinacja sztucznej inteligencji oraz technologii edge computing umożliwi rozpowszechnienie uczenia maszynowego i zbieranie danych z urządzeń produkcyjnych, w czasie rzeczywistym. Maszyny połączone siecią będą pracować elastycznie, w 100% skoordynowany sposób – mówił prezes zarządu FANUC Polska, Jędrzej Kowalczyk.

Maciej Koc, Lean oraz dyrektor produkcji w Getinge IC Production Poland przedstawił przykład znacznego podniesienia produktywności na przykładzie zakładu Getinge w Ankarze, dzięki m.in. mierzeniu efektywnego czasu pracy, wdrożeniu narzędzi Lean, mierzeniu i ujednoliceniu wskaźników KPI. Szkolenie i rozwój pracowników w kulturze Lean musi być elementem kultury organizacyjnej – mówił Jarosław Okoń, trener EY Academy of Business dodając, że rozwijanie zdolności i szkolenie pracowników jest procesem ciągłym, niedoraźnym, a standaryzacja jest elementem wspomagającym ich rozwój.

Magdalena Smolarska, Group Country Poland Management Development Manager oraz Adam Szablewski, kierownik produkcji z Faurecii przybliżyli słuchaczom jedną z nowych fabryk w Wałbrzychu, Faurecia Pneumatic Systems, która jest jedyną spośród 330 na świecie produkującą systemy masażu do aut klasy premium. Przedstawiono konkretne metody prowadzące do maksymalizacji zysku oraz procesu, który został zakupiony i przetransferowany z konkurencyjnej firmy Hoerbiger. Dzięki kompleksowemu wdrożeniu metody VA/VE w połączeniu z metodami Lean zwiększono generowany zysk o kilkuset tys. euro rocznie. – Działania, które wdrożyliśmy (m.in. in-sourcing procesów od dostawców) wpłynęły na bardzo dynamiczny rozwój biznesu produkcji mat masażu w zakładzie w Wałbrzychu. Sukces w działaniach operacyjnych nie byłby możliwy bez rozwoju zasobów ludzkich – przekonywali prelegenci, przedstawiając jak Faurecia Polska dynamicznie zmienia kulturę organizacyjną firmy, dostosowując ją do aktualnych potrzeb rynkowych. Na koniec prelegenci pokazali gdzie byli, gdzie są oraz gdzie chcą być jako firma, prezentując słuchaczom najnowszy projekt „Cockpit of the future” oparty na systemach pneumatycznych, którego uruchomienie planowane jest na 2025 rok.

Budowanie wartości nowoczesnego zakładu produkcyjnego przy wykorzystaniu narzędzi wspomagających zarządzanie klasy ERP na przykładzie firmy Mobile Climate Control, był tematem wystąpienia Mariusz Króla, prezesa MCC. Dzięki systemowi Monitor ERP przedsiębiorstwo zwiększyło produktywność o ok 8 proc., a także poprawiło terminowości do pierwotnej daty oczekiwanej przez klienta o 20 proc., co pokazuje, że trend aktualizacji systemów zarządczych w przypadku MCC, był trafną decyzją zarządczą.

O zmianie paradygmatów mierników opowiedział Paweł Schmidt, dyrektor TOC Schmidt Institute, podkreślając że klasyczne podejście do zarządzania nie zapewnia odpowiedniej koncentracji i dlatego nie przynosi oczekiwanych wyników. Gdy skupiamy się na lokalnej efektywności możemy niechcący szkodzić przepływowi i przez to obniżać globalną efektywność.

O różnicach kulturowych pomiędzy Koreą Południową i Polską oraz jak budować postawę ciągłego doskonalenia naszym kraju opowiedział Andrzej Krótki z Instytutu Doskonalenia Produkcji. Filozofia Kaizen jest obecna w życiu codziennym Koreańczyków już dawno wykraczając poza sferę czysto biznesową.

Ewa Barańska Unit Manager Manufacturing Engineering, General Motors przedstawiła drogę fabryki GM polska do Industry 4.0 przy wykorzystaniu autonomicznych robotów, Big Data i środowiska IoT.

 

Obejrzyj film z konferencji „Budowanie Kultury Innowacji w Fabryce”:

PMM Wrocław 2017

 

 

Relacja z II edycji konferencji pt. „ZDROWY GEN TRANSFORMACJI”, która odbyła się 7 marca 2017 roku w Krakowie.

II edycja konferencji „Zdrowy Gen Transformacji” za nami. Blisko 200 menadżerów sektora produkcyjnego spotkało się 7 marca w Hotelu Galaxy w Krakowie, aby rozmawiać o możliwościach doskonalenia na przykładach m.in. Toyoty, Nissana, Renault i Continentala, General Motors. W niezwykle interesującym wystąpieniu „Zdrowy Gen Transformacji Toyoty” Kazuyoshi Tsuyukusa nakreślił kierunek transformacji kulturowej, historycznej i politycznej Japonii, przybliżając tym samym proces zmian w strukturach Toyoty, który wpłynął na sposób zarządzania w myśl ciągłego, niekończącego się doskonalenia, będącego kluczem do konkurencyjności firmy i awansu do światowej ligi. O istocie przewagi konkurencyjnej innowacyjnych firm w swojej prelekcji przekonywał także Kazimierz Anhalt prezes, Gateopen Innovation Consulting, opowiadając o Teorii Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań. M. in. na przykładzie firmy Samsung wyjaśnił na czym polega opracowanie i stworzenie innowacyjnej strategii przedsiębiorstwa oraz połączenie jej z modelem biznesowym firmy. Inną teorię – ograniczeń, poruszył w swoim wystąpieniu członek zarządu Flow Consulting, Jerzy Rychlewski, podkreślając fundamentalną rolę nadążania firm za aktualnym popytem, tym samym odpowiadając uczestnikom na nurtujące pytanie „Jaką wydajność powinna mieć nasza organizacja?”.

Podczas konferencji nie zabrakło inspirujących wystąpień dotyczących samego rozwoju zawodowego menadżerów produkcji. Przedstawiając narzędzia stosowane w przeciągu ostatnich 10 lat przez doskonale znanych w świecie liderów i CEO, Piotr Wiśniewski z DB77 Consulting przekonywał uczastników, że możliwe jest określenie metod działania oraz cech osobowości istotnie poprawiających szansę na sukces liderów, a przede wszystkim zarządzanych przez nich przedsiębiorstw. Pamiętając, że rozwój organizacji to nie tylko wzrost kompetencji osób zarządzających, ale także wdrażanie nowych metod oraz narzędzi pracy – Giuseppe Ravazzolo przekonywał, że działanie poprzez uczenie się od innych firm (niekoniecznie z naszej branży) to idealny sposób na rozwój przedsiębiorstw.

Redakcja czasopisma „Production Manager” już teraz zaprasza na kolejną konferencję pt. „Budowanie kultury innowacji”, która odbędzie się 23 maja br. we Wrocławiu.

PMM Kraków 2017